هنر

هنر

هنر و هنرمندان
هنر

هنر

هنر و هنرمندان

بودجه بندی درس هنر

بودجه بندی درس هنر پایه سوم راهنمایی سال تحصیلی 93-9۲

درس/ ماه

مهر

آبان

آذر

دی

بهمن

اسفند

فروردین

اردیبهشت

طراحی

14-1

25-15

31-26

36-32

42-37

48-43

52-49

58-53

خوشنویسی

65-60

68-66

72-69

73

75-74

77

78

80-79

بودجه بندی پیشنهادی درس فرهنگ و هنر پایه اول(هفتم) متوسطه سال تحصیلی 93-92

درس/ماه

مهر

آبان

آذر

دی

بهمن

اسفند

فروردین

اردیبهشت


فرهنگ وهنر

12-1

41-13

59-45

74-61

93-75

107-94


112-108

122-114


یا بودجه بندی پیشنهادی درس فرهنگ و هنر پایه هفتم برای نوبت اول

جلسه

زمان

موضوع تدریس

صفحات کتاب

1

مهر

هفته اول

درس اول طراحی: مشاهده

آشنایی با دسته بندی هنرها- آشنایی با هنر طراحی- ساده سازی خلاقانه طرح ها در هنر

1 تا 3

2

هفته دوم

درس دوم طراحی: تنوع طرح‌ها

آشنایی با طرح های مشابه –مقایسه و تطبیق اشیاء با طبیعت و طرح های طبیعی- طراحی خلاقانه از گل(طراحی یک گل جدید)

4 و 5

3

هفته سوم

درس سوم طراحی: الفبای تصویر

آشنایی با بافت های لمسی، دیداری و رنگی و مقایسه ی آنها –معرفی مختصر عناصر بصری در هنرهای تجسمی

6 تا 8

4

هفته چهارم

درس چهارم طراحی: نظم

آشنایی با نظم در طرح های طبیعی –طراحی از برگ –تکرار در طراحی- ایجاد طرح خلاقانه بر اساس تکرار(برای مثال طرح حاشیه فرش یا طرح های تکرارشونده‌ی روی ظروف)

9 تا 12

5

آبان

هفته اول

درس اول نقاشی: نقاشی از پدیده‌های طبیعت

آشنایی با مفهوم نقطه و بافت در هنرهای تجسمی. بافت های طبیعی- انتقال بافت اشیا به کاغذ و تبدیل بافت لمسی به دیداری و رنگی

13 تا 17

6

هفته دوم

درس دوم نقاشی: نقش گل‌ها

نقاشی از گل . آشنایی با نقش گل در هنرهای گوناگون ایرانی

18 تا 23

7

هفته سوم

درس سوم و چهارم نقاشی: بافت در نقاشی- نقش‌های منظم

شیب رنگ در نقاشی و ایجاد بافت رنگی –استفاده از روش اسکراچ برد رنگی

آشنایی با نقش‌های منظم در طبیعت و هنر

24 تا 32

8

هفته چهارم

درس اول و دوم عکاسی: منظره‌یاب –دوربین‌های تمام خودکار

معرفی مختصر هنر عکاسی –کاربرد منظره یاب(ویزور) و اهمیت آن در عکاسی

آشنایی با نحوه‌ی کار دوربین‌های تمام خودکار( با اشاره ای به سایر دوربین‌ها)

33 تا 37

9

آذر

هفته اول

درس سوم و چهارم عکاسی: نقطه تأکید - نور

آشنایی با انواع منابع نوری در عکاسی و تاثیرات گوناگون آن بر روی موضوع

آشنایی با مفهوم «نقطه تأکید» در عکاسی

38 تا 41

10

هفته دوم

درس اول خوشنویسی: آشنایی با ابزار و اصطلاحات خوشنویسی

ابزارشناسی خوشنویسی- آشنایی با اصطلاحات خوشنویسی- شرایط مناسب تمرین –تفاوت‌های خطاطی با قلم نی و خط تحریری

42 تا 48

11

هفته سوم

درس دوم خوشنویسی: آشنایی با خوشنویسی «کوفی» و گونه‌های مختلف آن

آموزش جزییات سرمشق‌های صفحات 52 و 53 با قلم نی و خودکار

49 تا 53

12

هفته چهارم

درس سوم خوشنویسی: آشنایی با خوشنویسی «کوفی» و شیوه‌های آن

آموزش جزییات سرمشق‌های صفحات 57، 58 و 59 با قلم نی و خودکار - کشیده‌ها

54 تا 59

13

دی

هفته اول

درس چهارم خوشنویسی: آشنایی با خوشنویسی «ثلث»

آموزش جزییات سرمشق‌های صفحات 62، 63 و 64 با قلم نی و خودکار

60 تا 64

14

هفته دوم

درس پنجم خوشنویسی: آشنایی با خوشنویسی «محقق»

آموزش جزییات سرمشق‌های صفحات 67، 68 و 69 با قلم نی و خودکار با تاکید بر حروف دایره‌وار(دوایر)

65 تا 70

بودجه بندی پیشنهادی درس فرهنگ و هنر پایه هفتم برای نوبت دوم

جلسه

زمان

موضوع تدریس

صفحات کتاب

15

بهمن

هفته اول

درس اول هنرهای سنتی: طراحی سنتی چیست؟

معرفی طراحی سنتی- کاربرد طراحی سنتی در هنرهای ایرانی

72 تا 74

16

هفته دوم

درس دوم هنرهای سنتی: آشنایی با نقش های هندسی

آشنایی با نقش های هندسی در طراحی سنتی –طراحی یک طرح هندسی خلاقانه

75 تا 77

17

هفته سوم

درس سوم هنرهای سنتی: طراحی گره

آشنایی با واگیره در طراحی سنتی – طراحی و اجرای یک ترنج یا شمسه بر اساس واگیره

78 تا 81

18

هفته چهارم

درس اول و دوم گلیم بافی: گلیم بافی –ابزار بافت گلیم

آشنایی با انواع زیرانداز- ابزارشناسی بافت گلیم –آشنایی با طریقه بافت گلیم ساده

82 تا 86

19

اسفند

هفته اول

درس سوم گلیم بافی: بافت گلیم ساده و نقش دار

آشنایی با طرح های ساده و طرح های نقش دار در طراحی گلیم - بافت گلیم بر اساس طرح دلخواه

87 و 88

20

هفته دوم

درس اول سفالگری: آشنایی با سفالگری

معرفی هنر سفالگری و پیشینه آن –ساخت اشیا ساده با گِل

89 تا 91

21

هفته سوم

درس دوم سفالگری: ساخت حجم های سفالی با روش فشاری

آشنایی با نحوه ساخت سفالینه با روش فشاری –ساخت قلک با روش فشاری

92 و 93

22

هفته چهارم

درس سوم سفالگری: ساخت حجم های سفالی با روش فیتیله ای

آشنایی با نحوه ساخت سفالینه با روش فیتیله ای –ساخت ظرف با روش فیتیله ای

94 و 95

23

فروردین

هفته سوم

درس اول هنرهای موسیقایی: وزن

معرفی مختصر هنر موسیقی –وزن در موسیقی- تشخیص ضرب در موسیقی

97 تا 100

24

هفته چهارم

درس دوم و سوم هنرهای موسیقایی: لحن(ملودی) –رنگ صوتی در موسیقی

آشنایی با لحن های طبیعی و موسیقایی – شناخت رنگ صوتی و کاربرد آن در موسیقی

101 تا 107

25

اردیبهشت

هفته اول

درس چهارم و پنجم هنرهای موسیقایی: شکل(فرم) - بافت

آشنایی با بافت موسیقایی – شناخت شکل صوتی و کاربرد آن در موسیقی

108 تا 112

26

هفته دوم

درس اول و دوم هنرهای نمایشی: گفت و گو –گفت و گوی نمایشی

آشنایی با گفت و گوی نمایشی و بیان تفاوت های آن با گفت و گوی عادی

114 تا 117

27

هفته سوم

درس سوم هنرهای نمایشی: شخصیت و موقعیت در نمایش

معرفی شخصیت در نمایش - آشنایی با موقعیت های نمایشی

118 تا 120

28

هفته چهارم

درس چهارم هنرهای نمایشی: ماجراهای نمایشی

تفاوت های داستان با ماجرای نمایشی

121 و 122

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

همکاران گرامی بودجه بندی درس فرهنگ و هنر پایه هفتم

مهمترین ابزار خوشنویسی عبارتند از:

وسایل و ابزار خوشنویسی در خلق یک اثر مطلوب بسیار موثرند. ابزار خوب مشوق هنرمند در ادامه کار و پیشرفت اوست.

مهمترین ابزار خوشنویسی عبارتند از:

* قلمنی که قلم مخصوص خوشنویسی است. نوع مرغوب آن از نیهای دزفولی (برای قلمهای ریز و متوسط) یا نی خیزران (برای درشتنویسی) تهیه میشود. یک قلم بهتر است سرخ مایل بهقهوهای سوخته، فاقد گره و پیچ و کاملا راست و استوانهای (با مقطع دایرهای شکل) باشد و ضخامت آن با دست تناسب و هماهنگی داشته باشد. همچنین گوشت داخل قلم سفید رنگ، تا اندازهای سخت و محکم باشد. قلم خوب را بیش از اندازه کوتاه یا بلند و سبک، سست و یا سیاه انتخاب نمیکنند و قطر سر و ته آن نباید زیاد اختلاف داشته باشد. یک قلم مناسب هنگام تراشیده شدن زیاد سفا یا زیاد سست نیست و تراشههای آن به اطراف پرتاب نمیشود و همراه قلمتراش حرکت میکند. تراشیدن قلمنی تخصص و روش خاص دارد. معمولاً پس از کتابتهای مکرّر نوک قلمها کند شده و کیفیت اولیه خود را از دست میدهند از این رو باید بهطور مرتّب نوک قلمها را تراشیده و قط زد.

* کاغذ که باید ملایم و صاف باشد و خشن، پرزدار، ناصاف و بسیار لغزنده نباشد. بر روی کاغذ خوشنویسی نباید مرکب پخش شود. کاغذ زبر و نا هموار نوک قلم را میساید و نوشتن را بهویژه در کشیدهها مشکل و یا ناممکن میکند، از طرفی نوشتن بر کاغذهای لغزان و شیشهای از اختیار و تسلط خوشنویس میکاهد، بنابراین نوع متوسط آن مناسب است. امروزه کاغذهای گلاسه، به ویژه گلاسهٔ مات، برای نوشتن مناسبند هر چند که در صورت عدم دسترسی میتوان از طریق مالیدن صابون خشک روی کاغذهای معمولی تاحدودی کاغذ را برای نوشتن آماده کرد.

* مرکب که باید مخصوص خوشنویسی باشد. بیش از همه مرکب مشکی و پس از آن قهوهای کاربرد دارد. رنگدانه اصلی مرکب خوشنویسی دودهاست و مواد دیگری مانند صمغ عربی، زاج و مازو نیز برای چسبندگی رنگدانهها و قوام یافتن مرکب، به آن میافزایند. مرکب خوشنویسی امروزه در بازار به دو صورت مایع و خشک عرضه میشود. مرکب مایع آماده استفادهاست اما مرکب خشک را باید سایید، سپس آن را در آب جوشیدهٔ ولرم و یا گلاب حل کرد. این محلول را باید در ظرف سربسته به نرمی و در مدت زمان طولانی تکان داد. بهاین عمل «صلایه دادن» میگویند. صلایه در کیفیت مرکب و کشش آن بسیار موثر است. برای رقیق کردن مرکب خوشنویسی آب مقطر یا جوشیدهٔ سردشده از آب معمولی بهتر است، و بهتر از آن گلاب یا آب ریحان یا آب مازو است.